Direktlänk till inlägg 1 april 2010

Allt ser mycket ljusare ut

Av Åsa Norberg - 1 april 2010 08:55

Halva påsken har gått och jag får säga att det har varit ett helt underbart och lugnt påsklov:) Peter och Tias har varit här sedan i tisdags och det har varit lugnt och harmoniskt... En liten händelse mellan Julia och Tias i går men det löste vi tillslut, lugnt och harmoniskt. Julia blev först lite sur och ledsen men när hon tillslut kom underfull med att det inte var lönt, så gjorde hon det hon skulle:) Hon gick ut och bad Tias om ursäkt och lika gjorde han... sedan var problemen lösta:) Kändes skit skönt.

Det tar lite längre tid för henne att inse att det inte längre lönar sig att skrika eller lägga till tårarna. Vi för inte längre några diskutioner med henne, utan hon får gå undan tills det hon har lugnat ner sig, sedan kan vi prata. Och det fungerar kanon bra... Det är mycket för henne att ta in, så det blir att man tar det steg för steg. Det är slut på skrikande och smällande så mycket har hon förstått men det är lika svårt för henne som för oss alla andra. Men det går framåt och hon är duktig, lilla snäckan.

Så efter en period som har varit tuff med både det ena och det andra så ser det nu ljusare ut:) Allt känns mycket lugnare och fungerar mycket bättre. Kevin hjälpte i går till med middagen, visst han kan just nu inte göra såå värst mycket  men han lär sig och vill lära sig...

Att svettsa tillsammans alla igen och få lugn och harmoni är det vi är ute efter och jag kan med handen på hjärtat säga att det känns som om det ska fungera denna gången. Men att lägga om allt i en familj är inget man gör över en natt. Det är mycket vi alla ska tänka på, men jag tycker att det än har gått smidigt och att alla lägger mycket tid till att tänka både en och två gånger innan man säger eller gör något...

Niclas han kämpar med att vara mer öppen i alla sina sinnen, vilket för han inte alltid är lätt, då det är något han inte har med sig bagaget från det att han var liten eller bodde hemma. Många tycker att det är en självklarhet, och jag visst det kanske det ska vara, men så är faktiskt inte fallet. Det är något som man får lära sig som liten och under sin uppväxt. Om man inte får det med sig, så kan det ju inte vara en självklarehet, vi är alla olika individer, vilket man ska vara hur skulle saker och ting annars se ut??

Saker och ting som är en självklarhet för mig innbär inte att det är det för han eller någon annan. Men man måste försöka att hitta någonstans på vägen och kunna kompromissa, att mötas halvvägs:)

Det finns vissa saker som Niclas känner att han har missat eller saknar och vad det beror på kommer vi nog att komma underfull med under denna resans gång. Och det är något som han faktiskt, för en gång skull ser fram mot. Att kunna se saker och ting ur mer än ett perspektiv är något som är svårt för honom, allt har många gånger bara varit det som har legat precis framför honom. Han vill och kan öppna sina vyer:)

Mitt eget stora problem är nog mitt humör och temperament... Jag har många gånger fått höra att jag är vuxen och att det är min skylldighet att kunna styra det, lägga band på mig själv, hm. Det har jag nu fått lära mig, det är inte en självklarhet... Jag lägger band på mitt humör och temperament till en viss del men jag har lika stor rätt som alla andra människor att bli förbannad.

Något jag också har kommit fram till, är att det är lätt att titta på hur andra är men att titta på sig själv och leva upp till sina egna krav, är inte det lättaste. Man kan tycka och tänka hur mycket man vill, men det finns ingen på hela denna jord som är perffekt, ingen... Men jag har bestämt mig för att göra allt jag kan för att lära mig att leva upp till mina egna krav och att inte ställa krav på någon, som jag själv inte kan leva upp till... Sedan vad andra tycker och tänker berör inte mig längre. Jag får vara snobb, högfärdig eller märkvärdig i andras ögon, det är inget som bekommer mig längre.

Vi gör detta för att finna lugn och harmoni och för att barnen tillsammans med oss, ska må bra. Kunna komma någon stanns i sitt liv och förhoppnings vis kunna bära med sig det dom lär sig av detta, till sin egen framtida familj:)

 

Att får kvalitetstid med alla är något som vi kommer att prioritera, sedan vad det blir får vi se. Men vi ska ha kvalitets tid med alla, det innebär även att jag och Niclas kommer att få det... Vi har bestämt att vi ska ut och äta middag, bara han och jag, i början av nästa månad, vilket vi bägge ser fram mot  . Det är lika viktigt att värna om bara oss, som resten av familjen. Sedan vad man väljer är viktigt är upp till var och en, alla prioriterar vi olika... 

Nej, nu är det dags att göra frukost till Julia och Tias:) Men tills nästa gång, var rädda om varandra och verna om det ni har, för ingen kan svara på vad morgon dagen har att ge:)

Bamsekram till er alla

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Norberg - 13 februari 2011 19:04

Jag har inte varit inne på min blogg på evigheter... hm, man kan ju undra varför, har helt enkelt glömt bort den, skrattar gott. Vi är snart inne i mitten av februari och det har gått 1½månade på 2011, suck, tiden bara springer i från oss. Mycket har...

Av Åsa Norberg - 4 april 2010 19:44

Då har snart helgen passerat... Haft lite kvalitets tid med Niclas, då han varit hemma 2 dagar extra faktiskt varit ganska trevligt, annars har vi ju bara helger lediga tillsammans:) Det har varit en ganska lugn helg, Jessica och Kim tillsammans...

Av Åsa Norberg - 2 april 2010 12:37

Fick sovmorgon idag, då Niclas gick upp och fixade och donade med både det ena och det andra:) Han kan när han lägger den sidan till, skratt. Det har för övrigt varit lugnt, förutom Julias små hormon spratt, hm. Bara att tänka positivt, det går ju fa...

Av Åsa Norberg - 30 mars 2010 13:02

Jaha... klockan är snart 13.05, vilket innebär att halvar dagen snart har gått, hm. Tiden bara springer iväg, känns inte som om jag ska hinna med allt som jag hade planerat idag men vad då, det finns en dag i morgon också:) då får vi ta rästen då.Tvä...

Av Åsa Norberg - 30 mars 2010 00:47

Jaha, då har ungarna påsklov, vilker för en  gång skull har varit skönt... det var länge sedan som man kände så inför ett lov:-) Kevin har haft sin kompis Fredrik sovande här i två nätter och roligt har dom haft, skratt. Fredrik är en lugn och harmon...

Ovido - Quiz & Flashcards