Alla inlägg den 13 april 2009

Av Åsa Norberg - 13 april 2009 20:52

Jaha... då är man äntligen ledig igen:) Har varit ett någorlunda lugnt pass förutom att vi har fått en ny man på vår dement våning, lika spännande varje gång. Den information som vi får om dom nya brukar för det mesta inte stämma och det hade vi ju hoppats på denna gången, hm. Han har nämligen vaskulär demens, suck. Dessa människor är inte alltid så roliga att ha och göra med:(

Vaskulär demens även kallat blodkärls demens, detta pga att sjukdomen framkallas av skador och och sjukliga förändringar i hjärnans blodkärl... Dessa männsskor har även en tendens till att bli agressiva, suck. Men jag vet av tidigare erfarenhet att det går ofta att lirka och "fjäska" med dessa patienter...

Men jag kan ju dock, med handen på hjärtat säga att det går inte med denna mannen... Det gäller att vara på sin vakt hela tiden och det syns på honom direkt när han börjar bli irriterad, han blir alldeles svart i ögonen och då menar jag kolsvart... Det är lite läbbigt att se honom, men samtidigt är det inget nytt för mig...

Nu har han inte bott hos oss mer än 1vecka så han har inte hunnit bo in sig heller riktigt, hoppas att han blir lugnare när han börjat känna sig hemma. För han höll på att klappa till min kolega här om natten och det kan jag känna att det är inte ok... Vi får väl se hur det kommer att gå fram över. Vi har lyckats hitta lösningar förr och det kommer vi att göra denna gången också...

Annars har det inte hänt något denna veckan som varit. Idag har Peter åkt hem:) Och jag hade lovat honom att vi skulle klippa honom innan han åker hem idag, asg... Och det är ju inget ovanligt, brukar ta honom med trimmern, snaggar honom i nacken och lite längre uppe på huvudet... skratt. Och det var min tanke denna gången också, skratt, men till skillnad från alla dom andra gånger, så hade jag inte våran egen trimmer denna gången, jag lånade min brors... Och det var lugnt i början men sedan tyckte jag att jag tar 9mm... asg.

Och jag börjar göra som jag brukar men vad jag inte visste på denna trimmern var att det var en annan inställning till, skratt. Man ställde in hur mycket trimmern skulle ta... och jag kan ju säga att denna gången blev det kort... mycket kort, han blev totalt snaggad. Och jag personligen tycker inte om när killar är sååå snaggade men det fick det ju bli denna gången, tur att det växer ut igen, skratt...

Men Peter själv tyckte att det var jätte skönt och att det inte blev sååå kort, men det tyckte jag:(... skratt. Ska köpa en ny trimmer, en sådan som jag haft innan, så att man vet att det blir bra, skratt...

Nej, nu ska jag gå ut och kissa hundarna och sedan ska jag faktiskt nanna kudden:) för en gångs skull i tid, jiiippiiii... skratt.

Ha det gott tills nästa gång...

Kramiz

Ovido - Quiz & Flashcards