Alla inlägg den 11 mars 2009

Av Åsa Norberg - 11 mars 2009 10:26

Jag är inte född med min psoriasis... Jag fick den februari 2005, tro det eller ej. Min dotter fick vattenkoppor och det visade sig att jag hade dock inte haft det när jag var liten:( Så två veckor efter henne fick jag det... hm. Och tyvärr så är psoriasis en följdsjukom efter vattenkoppor framför allt på vuxna, hm.

En månad efter att vattenkoppor och allt hade lagt sig, så hade jag ett ganska stort sår på min underarm, det ville inte läka, spelade ingen roll vad jag gjorde. Så jag tog kontakt med vårdcentralen och dom tyckte att det var svinkoppor, jag sa till dom att det är det inte men dom envisades med att det var det. Jag fick penicilin salva och det hjälpte inte, då fick jag en hästa kur med penicilin och det hjälpte inte heller, vad förvånad jag ble, hm. Jag sa till dom att detta stämmer inte men dom fortsatte att envisas, det slutade med att jag själv tog kontakt med hudkliniken i Lund... Och jag kom dit och fick bekräftat det som jag misstänkte, det var psoriasis... Snacka om att jag flåsade huvudet av vårdcentralen i Arlöv.

Det blev en massa salvor och det ena med det andra... efter ett tag så hade min psoriasis spritt sig över hela min kropp och då menar jag hela min kropp, det enda som har klarat sig är mitt ansikte, vilket jag är jätte glad över.

Men sedan den dagen som min psoriasis blommade upp så har jag knappt haft en fri period, jag har varit inlagd på hudkliniken i Lund i två omgångar men ändå vill det inte ge med sig...

Jag har även varit behandlad med Metatrexate, som är en behandling med en mindre dos cellgift... det gick bra en tid, sedan gick jag med huvudvärk dygnet runt, så den behandlingen fick jag avsluta... Jag har provat på alla former av solbehandling men med dåligt resultat...


Men i slutet på förra året blev jag insatt på solbehandling igen och då gav det ganska bra resultat och jag var överlycklig, äntligen ska jag få en lugn period men det höll inte i sig så länge, det räckte med att mina barn fick maginfluensa sedan var det kört, det sa bara puff sedan var det igång igen... blir så trött på detta.

Nu är vi tillbaka igen, ska vara hos min hudlälkare på fredag och så får vi se vad hon säger denna gången. Vill har insatt den starka cortisonen och solbehandlingen igen. Men dom är inte så glada för att ge den starka cortisonen men denna gången kommer jag att stå på mig... Nu vill jag ha detta till att vända, någon gång måste jag väl få en lugn period??

Psoriasis finns i många olika varianter och former och nivåer, jag har fått konstaterat att min psoriasis är den mer aggrisiva så jag vet vad jag har att leva med men vad attan, någon gång måste jag väl ha det lite lugnt...

Det värsta är att folk tittar på en som om man hade pesten, det värsta jag har varit med om var när jag skulle betala mina matvaror i en ICA affär, kvinnan som satt i kassan tittade på mig och man såg riktigt hur hon ryggade tillbaka... Det gjorde mig så fruktansvärt förbannad så jag frågade henne i kassan om det var något problem, jag sa till henne att är det något så får du gärna lov och fråga men det jag har på mina händer är faktiskt psoriasis och inte pästen, vet du inte vad det är så kan du ju ta reda på det!!!

Jag har aldrig känt mig så kränkt i hela mitt liv, jag tog kontakt med kassörskans chef och ifråga satte honom om det verkligen får gå till på detta sättet och han svarade att det får det absolut inte göra, han tog upp det med kassörskan och det slutade med att hon fick gå från sitt jobb, hon hade svårt att se sånt, hade hon svarat sin chef...

Kompensationen jag fick var dock generös... fick en värde check på 500kr och en stor ursäkt från chefen. Det väger dock inte upp den kränkande känslan jag fick men chefen stod upp och gjorde i allafall rätt.

Men nu får vi se vad det blir för behandling denna gången... och om min hudläkare kan gå med på det förslaget som jag har, hm.

Nej, nu ska jag gå ut med hundarna och sedan ska jag oljebada, som vanligt, hm.

Ha det gott tills nästa gång

Kramiz

P.S Kommer ni ihåg den lilla flickan som jag har lagt in sist bland mina låta, glömmer aldrig första gången jag hörde henne, det gick rakt in i hjärtat*L*D.S

Ovido - Quiz & Flashcards