Direktlänk till inlägg 3 mars 2009

Då sitter man här

Av Åsa Norberg - 3 mars 2009 11:50

Jaha... då sitter man här efter att ha jobbat i natt och nu blivit väckt 10.40 av att man får sms på mobiltelefonen, av folk som vet att man jobbat natten och sover:(... är så trött på detta!!! Jag vill inte stänga av min mobil eftersom jag har barnen i skolan. Skulle det hända dom något så ringer dom visserligen till Niclas först men hur skulle det se ut om ingen får tag i mig här hemma?? Folk vet att jag jobbar natten och kan mitt schema, ändå ringer dom eller skickar sms när jag sover, ska det vara så svårt att visa lite respekt, hm?? Har tre nätter kvar att jobba, sedan ska man vara ledig till på onsdag, skönt.

Idag skiner solen och det är jätte härligt väder:) Man blir så glad när man känner att våren närmar sig, det är snart sommar, jiiippiiii. Det innebär också att semestern närmar sig, ska bli skönt med lite ledighet, man måste få koppla bort jobbet en längre tid ibland.

När vi kom tillbaka till jobbet i går kväll, så hade en av våra tanter som varit inne på umas pga av en höftfraktur kommit hem. Vi fick en liten smärre chock när vi såg tanten... Att en gammal människa kan gå ner i vikt och bli sämre under sjukhusvistelsen det vet jag. Men jag har aldrig varit med om att dom förändrats så som denna tanten gjort. Hon har gått från att larma på nätterna till att inte göra något alls!!! Och då menar jag ordagrant inget alls. Det är som om hon har glömt bort allt som hon gjort tidigare... Vi sa till ssk i morse att detta kan inte stämma och fick då till svar att vi skulle ge henne tid till att återhämta sig. Ja, det vet väl jag också men man skulle kunna tro att hon fått en propp eller något under narkosen. Hon kan inte ta några direktiv alls, jag pratar med henne men hon tittar på sin lampa på nattduksbordet och pratar med den??? Hallå... Nej, detta stämmer inte och det säger dagpersonalen också men vår ssk tycker att vi ska ta det lugnt!!! Och det gör vi, vi vill bara påpeka att det är något som inte stämmer med tanten. Mer än så är det ju inte, suck.

Det är många av dom gamla som är dålig just nu, det är dags för en sådan period där det går den ena efter den andra. Men så är det ju i detta yrket, dom kommer och går. Det jag tycker är för sorgligt, är att dom gamla ska vara nästan döende innan dom får komma in till ett boende. Dom kan trilla gång efter gång hemma, dom kan glömma äta osv men dom är inte tillräckligt dåliga för att komma in till ett boende??? Var är kvaliten i vår vård. Är det inte meningen att en gammal människa ska få komma till ett boende när dom känner att dom inte orkar att bo hemma mer?? Varför ska behöva komma och stanna bara någon månad för att sedan vandra vidare??? Var är rättvisan i det?

Men dom har jobbat, slitit och betalat skatt nästan hela sitt liv, varför kan dom inte få bli ompysslade dom sista åren dom har kvar? Nop, dom ska vara hemma så länge som möjligt, dom får hjälp av hemtjänsten... Jaha, se hur det går med det, där händer det ena efter det andra. Personalen har upp över öronen att göra och mer och mer blir det. Den ena olyckan efter den andra händer. Det vet jag att det gör på boenden också, så det nekar jag inte till men det händer mer olyckor inom hemtjänsten.

Nej, gammal vill jag inte bli i detta samhälle, usch. Tänker på min egen mor som blir 61år i år, hon har 4år kvar till pensionen och visst hon kan leva många år till i sitt egem hem. Men det kommer den dagen hon kanske också behöver komma in på ett boende, usch säger jag bara. Och jag kan väl med handen på hjärtat säga att dom kommer inte få det lätt med min mamma*S*... Hon kommer tala om för personalen vilka rättigheter hon har och det skulle inte förvåna mig om det blir att hon kommer att jobba där samtidigt som hon är en boende*S* Jag kan riktigt se min mamma framför mig*L* Det blir väl så efter alla dom åren som hon har jobbat inom vården, hm.

Vi har pratat en hel del om den tiden, hur hon vill att saker och ting ska vara och jag har lovat henne att det ska bli exakt som hon vill. INGEN av barnen ska sköta hennes ekonomi, det ska en godmann göra, hennes eget önskemål. Och hon ska ha allt hon behöver, tro mig, jag kommer att jag läsa lusen av personalen om jag ser att min mor inte har det hon vill eller behöver, hm. Jag vet precis vad min mamma vill och inte vill och hon ska ha det precis som hon vill, det är hennes önskan och det är det som gäller... Sedan får andra säga vad dom vill, jag bryr mig inte så värst mycket. Dom kommer väl att finnas den dagen hon går bort, för att hämta sin arvslott, tiden innan det kommet dom kanske att visa sig 1-2 gånger om året... Ärligt talat så bryr jag mig inte. Jag gör allt för att min mamma ska ha det bra i dagens läge och jag kommer att fortsätta med det så länge hon lever, mer med det är det inte. Sedan får vissa tycka och tro vad dom vill...

Nej, nu ska jag försöka sova lite till och förhoppningsvis utan att någon väcker mig, suck.

Ha det gott tills nästa gång

Kramiz till er alla...

 
 
Petra, Balder´s matte

Petra, Balder´s matte

6 mars 2009 17:55

Förstår hur du känner dig. Jobbigt att bli väckt efter ha jobbat natt. Svårt att somna om. Nu är det ingen jag känner som brukar störa mig, men ibland ringer telefonförsäljare och jag blir så förbannad. Ingen risk att man köper nåt!
Jobbigt med den gamla damen :( Både miljöombytet plus en stor operation kan förvandla även den som man tycker är piggast tyvärr. Har sett dom som har varit helt klara i huvudet men när dom kommer in på sjukhus blir dom som dementa :(
Hoppas det blir bra
Nu ska jag själv iväg till jobbet snart. Ska jobba tre nätter.
Ha det gott Petra

http://www.balder.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Norberg - 13 februari 2011 19:04

Jag har inte varit inne på min blogg på evigheter... hm, man kan ju undra varför, har helt enkelt glömt bort den, skrattar gott. Vi är snart inne i mitten av februari och det har gått 1½månade på 2011, suck, tiden bara springer i från oss. Mycket har...

Av Åsa Norberg - 4 april 2010 19:44

Då har snart helgen passerat... Haft lite kvalitets tid med Niclas, då han varit hemma 2 dagar extra faktiskt varit ganska trevligt, annars har vi ju bara helger lediga tillsammans:) Det har varit en ganska lugn helg, Jessica och Kim tillsammans...

Av Åsa Norberg - 2 april 2010 12:37

Fick sovmorgon idag, då Niclas gick upp och fixade och donade med både det ena och det andra:) Han kan när han lägger den sidan till, skratt. Det har för övrigt varit lugnt, förutom Julias små hormon spratt, hm. Bara att tänka positivt, det går ju fa...

Av Åsa Norberg - 1 april 2010 08:55

Halva påsken har gått och jag får säga att det har varit ett helt underbart och lugnt påsklov:) Peter och Tias har varit här sedan i tisdags och det har varit lugnt och harmoniskt... En liten händelse mellan Julia och Tias i går men det löste vi till...

Av Åsa Norberg - 30 mars 2010 13:02

Jaha... klockan är snart 13.05, vilket innebär att halvar dagen snart har gått, hm. Tiden bara springer iväg, känns inte som om jag ska hinna med allt som jag hade planerat idag men vad då, det finns en dag i morgon också:) då får vi ta rästen då.Tvä...

Ovido - Quiz & Flashcards