Direktlänk till inlägg 26 mars 2009

En ny dag med nya tag:)

Av Åsa Norberg - 26 mars 2009 13:01

Då är man ledig:) gick av i går morse efter ett ganska så pressat pass... mycket förkykningar och kräkningar, lika trevligt varje gång, hm. Vi har för det första en dam som ligger i slut skedet och det har varit vak på henne dygnet runt den senaste veckan... När vi kom in vår sista natt i tisdags kväll så säger personalen att det är inget vak på våran dam!!! Och jag kan väl säga som så att vi nattoersonal blev ju inte precis glada. Med tanke på att vi hade ytterligare 5-6 boende till som var dåliga med hög feber, hosta och snuviga... Dom skulle vi tämpa 3gånger per natt!!! Och inte bara det, vi hade en boende som även hade spytt på tisdag kväll... Vi är 2 nattpersonal på 24 boende... Vilken ände skulle vi börja i??? Där stod vi med flera dåliga boende och en som ligger i slut skedet!!! Hur skulle vi fixa allt detta på två personal, suck, arga var vi, med all rätt tyckte jag!!

Jag valde att kontakta våran ssk på natten och pratade med henne och som tur va så gav hon oss tillåtelse att ringa in vak till våran dam och det årdnade vi ganska snabbt. Det är tur att det finns tim vikarie som kan komma med kort varsel...

När vår tim vik väl hade kommit så kunde vi börja att springa runt och tempa och kolla alla dom som skulle ha extra tillsyn och ge panodil till dom som behövde och dom som skulle ha det. Och då tänkte vi, vad skönt, nu är denna ruchen över och vi kan ta en kopp kaffe innan vi ska börja med allt annat som skulle göras. Men ack så fel vi hade... suck, vi har en dam på en av våningarna som har problem med sin mage och har haft en längre tid men dom har inte hittat felet på hennes mage, ändå har hon varit inskickad på UMAS men dom hittar heller inget, hm.

Vi går in till henne för att göra en tillsyn och vilken tur att vi gjorde det... det blev nästa utmaning... hela damen flöt runt i avföring, vi visste knappt vilken ände vi skulle börja i... Men det var till att tvätta henne, byta alla sängkläder och göra henne så ren det gick att få henne innan vi kunde ta upp henne och ta in henne i duschen, klockan 01.00 på natten... Bara den priceduren tog 1½ timme!!! Snacka om att vi var slut i kropp och huvud...

Efter detta så tänkte vi, nu måtte det väl ändå bli lugnt resten av natten, snälla, hihihi, tji fick vi... En annan dam på en annan våning, larmade och hade svårt att andas och hade ont i bröstet, det var att ila upp till henne och ta blodtryck och sedan kontakta ssk... Damen fick nitromex och som tur var så hjälpte den, så vi slapp i alla fall att skicka in henne med ambulans. Vid detta laget hade i inte suttit 5minuter på rumpan och trötta och kaffe sugna var vi. Men efter detta fick vi i alla fall sitta 15minuter, vi hann dricka en kopp kaffe var och sedan var det dags för nästa temp runda... suck. Den avklarad och när klockan var 04.00 var det dags att köra igång med byten på dom boende som ska ha det... så när klockan var 06.25 Då fick vi sätta oss på rumpan och ta det lugnt, skriva rapport och invänta personalen som ska komma kl 07.00... 

Snacka om att vi längtade till att få komma hem till våra sängar, skratt... vi gav rapport till var våning, sedan var det vi som sa hejdå och godnatt, hihihi, trodde vi!!! Precis när vi ska gå så kommer chefen, alltid lika trevligt... Då kom jag och min kollega på att det är ju APT- möte idag kl 14.00 Blir så trött, ok, det var bara att åka till Lund och se till att sola sedan var det snabbt hem och försöka vila en stund... men det blev inte heller!!!

Så igår blev det ingen sömn alls, för än man gick och la sig på kvällen vi 21 tiden... snacka om att jag på lånad krafft, hm. Jag la huvudet på huvudkudden sedan kan jag lugnt säga att jag inte minns mer, det tog nog inte ens två sekunder för mig att somna igår kväll... sedan var man uppe igen vid 8.30 i morse. Jag skulle ju iväg med Joy till veterinären och ta nya skrap prover pga Demodexen hon har...

Så 10.45 var jag hos veterinären och dom hittade inte fler parasiter på henne, dom tog 5 hudskrap på henne och hittade inget alls på henne, och lycklig kan jag ju säga att jag blev:) men hon ska tillbaka nästa månad också för att göra ett sista hudskrap, det ska vara nämligen vara två månader på raken som det ska vara fria skrap på sedan är hon färdig behandlad:)... så jag hoppas värkligen att det inte visar något nästa gång...

Nej, nu ska jag ta och köra iväg och hämta lite småglin:) hihihihi... Lina och Tias ska vara här denna helgen, ska se om Lina kanske vill hjälpa mig i morgon och slänga lite saker från klädkammaren:)...

Ha det gott tills nästa gång...

Kramiz till er alla!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Norberg - 13 februari 2011 19:04

Jag har inte varit inne på min blogg på evigheter... hm, man kan ju undra varför, har helt enkelt glömt bort den, skrattar gott. Vi är snart inne i mitten av februari och det har gått 1½månade på 2011, suck, tiden bara springer i från oss. Mycket har...

Av Åsa Norberg - 4 april 2010 19:44

Då har snart helgen passerat... Haft lite kvalitets tid med Niclas, då han varit hemma 2 dagar extra faktiskt varit ganska trevligt, annars har vi ju bara helger lediga tillsammans:) Det har varit en ganska lugn helg, Jessica och Kim tillsammans...

Av Åsa Norberg - 2 april 2010 12:37

Fick sovmorgon idag, då Niclas gick upp och fixade och donade med både det ena och det andra:) Han kan när han lägger den sidan till, skratt. Det har för övrigt varit lugnt, förutom Julias små hormon spratt, hm. Bara att tänka positivt, det går ju fa...

Av Åsa Norberg - 1 april 2010 08:55

Halva påsken har gått och jag får säga att det har varit ett helt underbart och lugnt påsklov:) Peter och Tias har varit här sedan i tisdags och det har varit lugnt och harmoniskt... En liten händelse mellan Julia och Tias i går men det löste vi till...

Av Åsa Norberg - 30 mars 2010 13:02

Jaha... klockan är snart 13.05, vilket innebär att halvar dagen snart har gått, hm. Tiden bara springer iväg, känns inte som om jag ska hinna med allt som jag hade planerat idag men vad då, det finns en dag i morgon också:) då får vi ta rästen då.Tvä...

Ovido - Quiz & Flashcards