Alla inlägg den 7 februari 2009

Av Åsa Norberg - 7 februari 2009 11:40

Hejsan

Då har vi varit i Göteborg med vår lilla tjej, Joy...  Resan dit och hem gick jätte bra. Hade bägge tjejerna med mig och dom var jätte duktiga*L* 

När vi kom in till veterinären och hade pratat en stund med henne och berättat när och hur det började så var det dags för veterinären att titta på Joy!!! suck. Och Joy är ju inte den som älskar veterinärer precis, hm. Och jag kan med handen på hjärtat säga att på det sättet som hon gick fram på gjorde ont i hela mitt hjärta...

Jag fick inte ens chansen till att försöka lugna ner min hund utan det tog 2sekunder så tog dom fram snöre som dom band över nosen, som en munkorg... Veterinären försökte inte ens att prata med Joy för att lugna ner henne, utan det var bara pang på rödbetan och så inget snack om saken... Det var så att det skar ända in i benmärgen på mig!!! Jag tyckte hon var ganska hård i hur hon bemötte hunden och hanterade henne:(

Hoppas att jag inte behöver utsätta henne för detta bemötandet fler gånger...

Man testar Demodex på hundar genom att göra hudskrap på minst 5 olika ställen och det i sig själv är ett jätte stressigt moment för djur. Får man sedan bekräftat att hunden har Demodex så är behandlingen antingen Advocate, en liten pimpet som man sätter i nacken på hunden, hur ofta man ger pimpetten är lite olika från veterinär till veterinär eller så är det tabletter som heter Interceptor. Sedan ska man gå till veterinären 1gång i månaden tills det att man får 2 fria skrap vid 2 tillfällen... Och då skrapar man på dom ställen där man upptäckt mest demodex vid första tillfället... Det är en prosses som kan ta flera månader innan hunden är återställd. 

Men när det har läkt ut så kommer det inte tillbaka och det är inget som smittar... men det finns dom hundar som har fått och som fortfarande lider enorm av denna sjukdom... då dom inte blir behandlade. Och man kan se ett mönster av detta framför allt i utländer. Det är fruktansvärt att se dom bilder som man kan se när man söker på nätet!!!

Är man känslig ska man ta en riktig funderare på om man verkligen vill se vad denna sjukdom kan ge för utlopp på hundarna. Dom hundar som har det och som inte blir behandlade får man i slutänden avliva. Dom får FRUKTANSVÄRDA SÅR och tappar ALL sin päls.


Jag fattar inte hur man kan utsätta sin hund för detta... Och att inte behandla hunden när det finns "botmedel" för det och dom kan bli friska. Visst man får inte använda dom i avel och syskon och föräldrar ska man ta bort från avel... Men det finns uppfödare som använder hundar som haft Demodex. Dom tycker att det är ok eftersom dom är behandlade och "botade" men problemet är att det är en ärflig sjukdom... Ska man inte i sin uppfödning arbeta utifrån att få friska, sunda och rastypiska hundar??? Då använder man väl inte hundar som har sjukdomar som dom för vidare??? Har såååå svårt för att förstå deras tanke sätt... hm.
 

När det gäller resan till Göteborg känns lite som om det var lite onödig då min uppfödare faktiskt fick samma diagnos hos den veterinären som hon fick av min... Men samtidigt så har jag full förståelse för min uppfödare, att hon vill ha allt svart på vitt. Då hon har mycket som står på spel och många frågor runt detta... Det viktigaste för mig är att min lilla tjej kommer att bli frisk och få tillbaka sin päls, allså bli lika fin som hon var när hon kom till oss:) Och det gör mig sååå glad:):):)

Nu tror jag att jag fått med mig det jag ville för denna gången... Kommer jag på mer så får jag skriva det en annan dag*L* Ha det gått tills nästa gång.

Kramar till er alla

Ovido - Quiz & Flashcards